Ruotsin valloitus?

Matka tuntemattomaan alkoi torstaina. Kohteena Karlskoga motorweek, Sweden. Rataa on tutkailtu kuvissa ja muutamilla incar-videoilla Youtubessa.

Matkaan päästiin hyvissä ajoin torstai-aamuna, yöksi laivaan Turusta Tukholmaan.
Perjantaina pienestä ruuhkasta ja tietöistä huolimatta alueelle päästiin hyvissä ajoin. Leiri pystyyn ja Harri radalle harjoittelemaan. Harrin ja kilpakumppanien epävirallisilla kellotuksilla katsottuna ajo näytti suhteellisen lupaavalta.

Mitäs viralliset kellot sanovat aika-ajoista? Kohtuullisen hyvää! Ruotsalaisten Falconit tiedettiin nopeiksi, mutta pitkään Harri roikkui heidän välissä toisena. Kuitenkin "loppumetreillä" toinenkin Falcon hyökkäsi edelle, joten ensimmäiseen kisastarttiin kolmas lähtöruutu.

Ensimmäinen kisalähtö oli jo lauantaina, joten autolle pikainen huolto ja baanalle. Lähtö sujui loistavasti, Harri hätyytteli ykkösenä lähtenyttä Falconia ensimmäiseen mutkaan tullessa. Harmittavasti toinen Falconeista hyytyi heti lähdön jälkeen. Ensimmäinen kierros meni hienosti Falconin peesissä, mutta pääsuoralle tullessa autojen ero tuli esiin, Falcon karkaa. Tässä asetelmassa ajeltiin sitten maaliin asti. Kierrosajat pysyivät tasaisina, taisi radan profiili tarttua jo jollain tavalla kroppaan.

Sunnuntaina kisalähdössä olikin sitten lähdössä säpinää. Line-upissa #1 Falcon ei halunnut käynnistyä. Starttuuttaa ja starttuuttaa, ei syty ei. Hetken jo mietimme, että näinkö tulee helpohko kisa. Onnekseen Falconin tiimi oli kärppänä paikalla ja jotain sulakkeita räplättyään Falcon lävähti tulille, viime hetkellä, sillä lähettäjä oli juuri päästämässä porukan lämmittelykierrokselle.
Itse lähdössä sitten Falcon sai huonon lähdön (taas) ja Harri tuikkasi ensimmäisessä mutkassa ohi, tästä tulee jännää. Kuitenkin jälleen pääsuoralla eron huomasi, ensimmäiseen mutkaan Falcon rinnalle ja ohi. Galaxiet tulivat myös lujaa takana, mutta eivät päässeet missään vaiheessa varsinaisesti hätyyttelemään kala-autoa. Täten toinen sija myös toisesta lähdöstä. Ei huonosti ensikertalaiselle ollenkaan.

Varsinainen jännitysnäytelmä alkoikin sitten vasta kisan jälkeen. Kerkeääkö kala-autoporukka klo 20:00 lähtevään laivaan?!
Jo aiemmin päivällä saimme järjestäjien kanssa sovittua, että auto pääsee Parc fermé:ssä "sivuun" ja tiimi pääsee lähtemään välittömästi palkintojen jaon jälkeen. Harri lähti avo-Cadillacilla kunniakierrokselle, tiimi ajoi tällä välin kala-auton kyytiin. Harri saapuikin kuljetusautolle juuri kun kala-auto oli saatu kiinnitettyä ja pötkö suunnattua kohti alueen porttia. Kello näyttää tässä vaiheessa 16:02, virheettömällä suorituksella laivaan pääsy näyttäisi mahdolliselta. Matka Tukholmaan sujuikin häiriöittä, mutta sitten ongelmat alkoivat! Tukholman laitamilla nollavauhdin ruuhka ja siitä selvittyämme navi kadotti suuntavaistonsa ja neuvoi väärille urille. Käytiinpä sitten morjestamassa itse Kuningastakin linnassaan, huhhuh... Onneksi navi heräsi eloon ja löysi järkevähkön reitin satamaan, jonne sitten saavuimme lievän vi***uksen saattelemana noin 19:25, emme kuitenkaan viimeisinä ja lähtöselvityksessä oli jonoja vielä tulopuolellakin. Pääsimme kuin pääsimmekin siis laivaan. Maanantai-iltana kotiin ja pötkön purku. Porukka väsynyt mutta tyytyväinen reissuun.

Ensi vuonna uusiks? Sen näkee sitten, ensin kuitenkin Hämeenlinnassa revanssia tällä kaudella.